Zoeken in deze blog

woensdag 2 mei 2007

CPM is HOT! (Gartner BI Summit 2007)

CPM is hot! Very hot!

 

Uitgangspunt is dat een organisatie integraal aangestuurd dient te worden en dat hiervoor tools en processen voor nodig zijn. Gartner stelt dat CPM geen technische truc is, maar een integraal samenspel van bedrijfsprocessen en doelstellingen, de bijbehorende meetwaarden en methodieken in combinatie met het (bestaande) applicatielandschap. Dit samenspel heeft tot doel om de organisatie gerichter volgens een gekozen strategie te laten opereren, waardoor een effectievere uitkomst (lees: winst) kan worden behaald. Nogal een puist werk dus, zeg maar gerust; een holistische benadering.

 

Om wat orde in deze Boardroom Consultancy-achtige werkwijze te scheppen, heeft Gartner gelukkig ook een Framework ontwikkeld. Dit “Business Intelligence and Performance Management Framework” levert inzicht in de wijze hoe alle onderdelen met elkaar in relatie liggen. Vanuit mijn dienstverlening kan ik met dit framework een propositie opstellen waarmee organisaties aan het handje kunnen nemen om Performance Management in hun organisatie toe te passen.

 

Bovendien geldt dat Performance Management niet iets is dat alleen van toepassing is op het corporate niveau. Denk eens aan Sales of Employee Performance Management. Denk maar aan quota management, sales-incentives, compensation management, etc. of voor medewerkers de training in de juiste competenties. Corporate Performance Management is dus een onderdeel van een grotere paraplu: Performance Management. Ook kan dit branche georienteerd worden uitgelegd. Denk een aan een specifieke case voor Onderwijs Performance Mananagement bij ROC’s of Argi Performance Mananagement.

 

Tussen de doelstellingen en beleidslijnen van een organisatie (Governance) en de wijze waarmee resultaten worden gemeten (Business Intelligence), ligt Performance Management als tactisch middel om alle bedrijfsonderdelen te richten langs de bedrijfsstrategie. In onderstaande figuur is de terugkoppeling van operationele resultaten (vanuit BI) naar de doelstellingen weergeven.

 

Gartner plaatst toepassing van Performance Management midden in de strategische afweging van een organisatie. In relatie tot Risk Management, Corporate Governance en Business Intelligence als moderator is Performance Management een kritieke factor voor succesvol ondernemen.

 

Welke spelers zijn er op de markt te vinden? Dit is nogal een rommeltje aangezien er ‘pure players’ zijn die alleen CPM-suites op de markt brengen en grotere vendors, zoals SAP en Cognos die CPM-suites als integraal onderdeel aanbieden. Daarnaast zijn sommige vendors gespecialiseerd op de financiële kant terwijl anderen juist hoog scoren op integratie of presentatie mogelijkheden. Voorlopig zal er nog geen winner zijn, en zullen tot zeker 2010 veel overnames en consolidaties plaatsvinden. In het Magic Quadrant geeft Gartner een overzicht van de huidige situatie. De grote sterren aan het firmament hier zijn: Hyperion (? sinds ex-Gartner BI analist Frank Buytendijk is overgestapt) en Cognos (met de nieuwe architectuur). Nieuwe toetreders zoals Board en Outlooksoft heb ik in Londen gesproken en bieden mooie solutions, dus wie weet horen we daar nog meer van.

 

Grote ontbrekende in het Quadrant is Microsoft. Oja? Jazeker, en dan doel ik op Microsoft Performance Point Server. Gartner heeft hier ook iets over te zeggen “Once Office PerformancePoint Server 2007 is available, Microsoft will be able to compete more effectively at a product level with vendors such as Business Objects, Cognos and Hyperion, which offer BI platforms and CPM applications. Microsoft also will be able to compete with CPM-suite, pure-play vendors, such as OutlookSoft and Cartesis. The combination of Business Scorecard Manager and newly announced CPM applications will give Microsoft a potentially viable CPM suite, although Microsoft faces several challenges in bringing Office PerformancePoint Server 2007 to market.” en “PerformancePoint Server has good potential, but organizations should not defer CPM suite evaluations pending the availability of PerformancePoint Server”, ofwel potentieel goed product maar blijf er niet op wachten en start vandaag.

 

Gartner geeft nog enkele adviezen weg:

Geef CPM suites een hoge plaats op het prioriteitenlijstje van je organisatie. Als je nog geen project hebt, start vandaag!

Zorg dat je de rol van CPM in de context van Performance Management begrijpt. Gebruik de CPM applicaties om de relatie te leggen van executive niveau naar operationeel en functioneel niveau.

De meeste CPM initiatieven zijn financieel gedreven. IT kan (en moet) een belangrijke rol spelen in de verbreding van de horizon.

Houd de marktontwikkelingen bij, er worden veel nieuwe producten en modellen gelanceerd en er zullen veel overnames en consolidaties plaatsvinden.

 

Geen opmerkingen: