Zoeken in deze blog

woensdag 12 september 2007

Pfff - 1001 BI Roadmaps, Methodieken & Frameworks

Inmiddels ben ik zo’n 9 jaar actief in de wereld van Business Intelligence (om over de exacte definitie maar even te zwijgen) en vanuit een meer technische invalshoek ben ik de laatste jaren beland in de functionele hoek waarbij ik samen met organisatie vast stel in welke mate BI meer rendement uit hun bedrijfsprocessen kan halen en hoe deze BI er dan uit zou moeten zien.

Niet zelden heb ik mij gedurende die periode verdiept in een standaard aanpak voor dit soort processen. Immers, voor het ontwerp van een DWH zijn inmiddels een aantal scholen leidend (Inmon/Kimball), dus waarom zou dit niet ook voor een BI project (inclusief de functionele kant) moeten kunnen?

Toch, sta ik op het keerpunt om mijzelf op het standpunt te brengen dat er geen standaard is.

De belangrijkste reden is ook de meest eenvoudige. Na zoveel jaar BI is er nog steeds geen die wereldwijd geaccepteerd is. Daarnaast richten de meeste aanpakken zich dus vrijwel altijd op de realisatie (Business Intelligence Roadmap: … - Larissa T. Moss of IBM’s  Business Intelligence for the Enterprise - Mike Biere). Overigens is Business Intelligence: The Savvy Manager’s Guide van David Loshin is niet slecht.

Is de BI oplossing zo goed als de consultant die het levert? En is dat de geldende regel?

De BI-consultancy bedrijven zijn druk bezig de ‘slimste jongetjes en meisjes’  uit de klas te werven. Mijn ervaring is dat een goed ontwerp of een gestructureerd proces alleen werkt als er inderdaad een zeer intelligente en ervaren (geen discussie over de definitie) consultant betrokken is. Ik heb gesproken met enkele kennissen die primair in de business consultancy werken. Zij bevestigen mijn verhaal door aan te geven dat een goed  ‘track-record’ van een consultant het meeste kans op succes bepaald. Dus toch? Dus geen advertenties met “Onze nieuwe aanpak” of “Dankzij het innovatie framework…”. Maar met de slogan: “De beste BI consultants voor u beschikbaar” of “Bij ons alleen BI Consultants die aantoonbaar succesvolle projecten afrond(d)en”.

In de jaren als BI manager heb ik altijd de HRM portefeuille in handen gehad. Ik heb veel mensen gezien en gesproken gedurende die jaren en heel veel mensen afgewezen. Maar enkele astronomen, een geologische fysica, een aerodynamicus, een psychologe en zelfs een ex-McDonalds-manager heb ik aangenomen. En allemaal waren ze succesvoller in de BI projecten dan de gemiddelde afgestudeerde bedrijfsinformaticus of drs. bedrijfskunde. Misschien wel omdat ze ‘out-of-the-box’ kunnen denken.

Wow, wat een vak! BI - I’m love’in it

 

 

Geen opmerkingen: