Zoeken in deze blog

maandag 7 december 2009

Actionable BI

“Forrester Research en IDC doen beiden research naar de overlap en samensmelting van BI en BPM (Business Process Management). IDC heeft de term Intelligent Process Automation (IPA) gelanceerd om deze beide markten te convergeren en te combineren. Beide onderzoeksbureaus’s benoemen de stijgende behoefte om BI Actionable te maken en process verbeteringen herhaalbaar te maken.”

De financiële verstoring kan belofte voor BI waarmaken, maar het zal BI ook veranderen: enkele grote hulpmiddelen worden meer kleine hulpmiddelen, minder analisten en meer zakelijke gebruikers, en tenslotte waardering voor menselijke intelligentie. De financiele crisis heeft geleidt tot veel opschudding bij bedrijven en met de verdere uitbreding beoordeelt men welke gevolgen deze economische crisis heeft op de besteding van informatietechnologie. Met name ´gehypte´ technologieen worden met argusogen bekritiseerd. Maar toch heeft het dalen van de economische welstand het toegelaten nieuwe technologien een kans te geven.

In de tweede helft van 2008 is er een significate verhoging van interesse waarneembaar op het vlak van business intelligence en hoe dit een waardevol hulpmiddel voor bedrijven is die in deze taaie economische tijden de concurrentie voor willen blijven. Waarom? BI dient twee doelen: de mogelijkheid om gegevens toe te passen om betere beslissingen te kunnen nemen – en de kracht om verder crisissen te voorkomen voordat zij het kritieke stadium bereiken.

Dit betekent een nieuwe uitdaging voor organisaties om het juiste talent te werven. Een Catch 22: de vraag naar meer BI kennis en vaardigheden versus de top-down druk op kostenreductie. Hierbij is outsourcing van BI zeker niet de oplossing. De vaardigheden groeien meer naar een centrale rol binnen de bedrijfsprocessen – denk aan begrip van de kernprocessen van een organisatie, verregaande analyses, event processing en business insight over processen en de medewerkerpopulatie heen.

Dit is Actional Information volgens Kadenza.

Toegepaste informatievoorziening is geen ‘One version of the truth’!

Actionable Information is data waarvan de eigen waarde naar boven is gehaald en in context is geplaatst en vergeleken is met andere gegevenselementen zodat het informatie wordt. Het halen van waardevolle en direct toepasbare bedrijfsinformatie (Actionable Information) uit opgeslagen data is de eerste prioriteit van Business Intelligence, om rechtstreeks bedrijfsvoordelen en betere resultaten te behalen.

De output van het systeem moet betrouwbaar zijn, binnen de context geplaatst worden en op de juiste tijd geleverd worden. De informatie moet niet afzonderlijk, maar in relatie tot andere variabelen en in historische perspectief en voorspelde trends worden bekeken. De Actional Information is gemakkelijk inpasbaar in het werkproces en eenvoudig te delen met collega's. Om vertrouwen te generen is de betrouwbaarheid van zeer groot belang.

het steeds groter wordende probleem van onjuiste en inconsistente data wordt door de meeste organisaties verkleint door meer en meer te investeren in strak-geïntegreerde gegevenskwaliteit, dataintegratie, meta-data, en semantische technologie. Maar de meesten organisaties hebben nog een lange weg te gaan voordat de werknemers de zelfde taal spreken en dezelfde concepten hanteren. En het zal nog langer duren alvorens er een gemeenschappelijke mening is over het bedrijfsecosysteem en dat van partners, klanten, leveranciers en overheidinstanties.

Paradoxaal is dat naarmate we dichter bij „één versie van de waarheid " proberen te komen, het duidelijk zal zijn dat een dergelijk credo niet bestaat. In de snel bewegende, complexe wereld van vandaag, zal de natuurlijke divergentie van advies over wat er gebeurt, wat de prioriteiten zijn en wat zou moeten veranderen, juist niet veranderen. Uiteindelijk hebben organisaties niet dat doel. Een diversitieit in adviezen en ideeen is juist essentieel voor overleving.

Vanzelfsprekend is dit geen vrijbrief om niet te streven naar betere ‘feiten’. Zowel op de werkvloer als tactisch en strategisch niveau wordt nog te veel gedisucssieerd in een vacuum zonder ter plaatse te kijken om te zien wat er precies gebeurd. Echter, nog altijd zijn de beste feiten in de wereld onderworpen aan verschillende interpretaties en (gelukkig) zijn verschillende definities van ‘succes’ en meerdere routes daar te komen.

De echte uitdaging voor informatiesystemen in de nabije toekomst is daarmee de capactieit om aan deze ambiguiteit het hoofd te bieden. Darwin wist dit al door die organismen die in staat zijn succesvol te veranderen met hun omgeving meer overlevingskansen toe te dichten. Zolang het geheel van het BI systeem – het BI eco-systeem – voldoende richting geeft om op gecoordineerde wijze voorwaarts te gaan, moeten alle verschillende ‘versies van de waarheid’ naast elkaar kunnen bestaan.

In de praktijk is een sterke uitvoerende leiding voor BI (en Actional Intelligence) essentieel. Maar daarmee onstaat het gevaar dat het project/functie sterk verbonden is aan een bepaalde leider. En wanneer die persoon vertrekt (bij voorkeur nadat de omzet flink is gestegen), zal de opvolger instinctief voor een andere technologie en meetwaarden kiezen om deze managementverandering goed te markeren.

In het licht van meerdere versies van de waarheid is het ei van Columbus eenvoudig: niemand rommelt met de winstgevendheid! Een nieuwe manager / managementvisie is geintroduceert en zal een nieuwe set meerwaarden met zich meebrengen. Geen probleem: aangezien niemand het belang van de winstgevendheid zal bedisucssieren.

De ‘winstgevendheid’ is daarmee een sterke basis om het systeem verder op door te ontwikkelen. De hoop is dat nieuw management het systeem zal gebruiken om op basis van nieuwe meetwaarden het geheel op een hoger plan brengen, door inzicht in nieuwe actoren die de winstgevendheid beinvloeden te onderzoeken, wordt het systeem eerder verder uitgebreid, dan ontmanteld.

Zie hier de succesvolle verandering.

Geen opmerkingen: