Zoeken in deze blog

maandag 28 februari 2011

Business Intelligence 3.0

Wat is BI 3.0? Hoe kan ik gebruik maken van ongestructureerde web data en social media-data in business intelligence besluitvorming? Hoe maak ik Business Intelligence meer geschikt voor The Cloud?

"Ongestructureerde" data - zoals sociale media berichten, "free hand" webcontent, afbeeldingen en video bestanden kunnen een grote invloed op de bedrijfsvoering hebben. Maar de verwerking van deze data verloopt niet volgens dezelfde regels als de traditionele gestructureerde gegevensbronnen. Echter, de noodzaak om inzicht te verzamelen uit deze ongestructureerde bronnen van informatie is noodzakelijk en heeft aanleiding gegeven tot Business Intelligence 3.0.

De alsmaar toenemende hoeveelheid ongestructureerde data, en de technologische beperkingen van de traditionele BI-platformen, maakt het verzamelen, aggregeren en visualiseren van ongestructureerde data moeilijk, zo niet onmogelijk, voor de meeste organisaties.

Traditionele business intelligence (BI) modellen gaan bijna uitsluitend uit van besluitvorming op basis van gestructureerde gegevens. Bedrijfsgerelateerde databases, spreadsheets en financiële rapportages worden ingevoerd in het data warehouse voor analyse en dashboards.

'Ongestructureerde' gegevensbronnen, zoals sociale media berichten, vrije invoer op het web, afbeeldingen en videos (youtube), volgen niet dezelfde gemakkelijke ontwerp- en verwerkingsregels als een relationele database. Toch kunnen ze een grote impact hebben op de onderneming.

Op dezelfde manier waarop een negatieve beoordeling op een vergelijkingssite (kieskeurig of vergelijk.nl) de verkoop stevig kan drukken, kunnen  enkele gebruikers ook de verkoop van producten, in een rush van "Likes" op Facebook  het tegenovergestelde effect geven. Op dezelfde manier kan een winkelier op de hoogte blijven van de concurrenten. Met de prijzen, die nu vrij beschikbaar zijn op het web, kan een winkelier zijn concurrentievoordeel behouden (pricewatch op tweakers bijvoorbeeld).

We onderscheiden drie BI 3.0 gegevens typen:

1.       Beelden en video-en audio-bestanden: Deze typen van ongestructureerde gegevensbronnen zijn doorgaans onbruikbaar, omdat ze niet taalgebonden zijn, en traditionele BI-oplossingen niet het vermogen hebben deze op te halen en te transformeren van data naar bruikbare informatie.

2.       Applicaties met beveiligde toegang: deze categorie omvat gegevens die beveiligd zijn met een wachtwoord. Deze websites zijn niet onder  directe controle van de eigen organisatie en niet in overeenstemming met de normen van gestructureerde gegevens. Voorbeelden hiervan zijn online bankieren of een lidmaatschap sites zoals Hyves, Twitter, LinkedIn en Facebook. Toegang tot informatie uit deze bronnen vereist veel menselijk ingrijpen, handmatig zoeken naar de gewenste informatie en/of de inspanning van een reeds overbelaste IT-medewerker omdat ze te omslachtig zijn om een eenvoudige API's te gebruiken.

3.       User-generated content: Deze snel groeiende bron van gegevens omvat het volledige gamma van zelf-gepubliceerde productbeoordelingen en reviews; blogs en andere online publicaties; marktonderzoeksrapporten en websites van partners, leveranciers, klanten of concurrenten.

Waarom kan je niet zonder BI 3.0?

Het negeren van ongestructureerde data ondermijnt goede beslissingen.

Competitive intelligence: Traditioneel zijn campagnes  een tijd-tijdrovende bezigheid, denk aan de handmatige analyse van concurrerende producten, prijzen en promoties. Door toegang tot leveranciersprijzen op het internet in real-time, kunnen bedrijven snel de beste deal op het punt van aankoop bieden.

Publieke opinie en perceptie: Het gehele spectrum van zelf-gepubliceerd, sentimenten van het publiek en de feedback van sociale media wordt relevant. Deze netwerken kanalen zijn reëel en hebben een meetbare impact op bedrijfsreputatie. Het biedt de mogelijkheid om, real-time, de consument aan te spreken, aanbiedingen aan te kondigen en/of partner activiteiten aan te bieden.

Cloud en SaaS-applicaties: de meeste bedrijven werken in een netwerk van CRM, boekhouding, logistiek en andere systemen, om hun activiteiten  te optimaliseren. Vandaag de dag worden veel van deze toepassingen geleverd als een dienst op het web of gehost in de cloud. Hoewel deze SaaS-applicaties gemak en lage overhead bieden, zoals Salesforce.com,  ze zijn meestal afdeling georiënteerd en worden ze niet door eigen IT beheerd. Het resultaat is een zeer complexe applicatie infrastructuur die opereert buiten de grenzen van de traditionele BI.

Partner en leverancier systemen: Veel bedrijven werken in een grote en diverse toeleveringsketens die uit tal van externe toepassingen bestaan. Kritieke en tijdsgevoelige gegevens zijn vaak afgezonderd in portals en web applicaties die alleen handmatig geopend kunnen worden. De bevoegdheid om de gegevens van een partner te verzamelen of uit een leverancier systeem - inclusief de supply chain intelligence, logistieke prestaties, financieel / cash flow rapportages, factuuradministratie en orderinvoer, etc. kan bedrijven in staat stellen om de klantservice veder te verbeteren en een sterkere, meer concurrerende positie in te nemen.

Het informatielandschap staat op het punt om daadwerkelijk gebruik te maken van ongestructureerde gegevensbronnen. Tenslotte een voorbeeld. Sony is druk bezig alle gebruikersreviews te volgen bij de lancering van de trailers en beta´s van een nieuw spel. De mate waarop zij reageren op de commentaren biedt hen een belangrijke onderscheidende factor tussen winnen en bedrijven die  achterblijven.

Geen opmerkingen: