Wie had gedacht dat BI ook een nadeel zou hebben? Maar zoals bij elke krachtige tool; je kunt er goede maar ook slechte dingen mee doen. Hoewel het idee achter business intelligence is om de juiste informatie uit miljoenen individuele gegevens te halen, meestal gaat het om zakelijke onderwerpen, zoals de beste tijd van het jaar om een product te lanceren of de relatie met de weersomstandigheden, zijn er ook zorgelijke geluiden. Het gaat dan over het gebruik van BI-systemen met betrekking tot privacy.
De hoeveelheid gegevens die systemen over je verzamelen is enorm. Google kent uw web gebruik, Facebook kent uw vrienden, opleidingsniveau en relatiestatus, Twitter weet wanneer je ontbijt, lunch en diner had en Bol.com, Amazon en Coolblue weten voor wie je cadeaus kocht sinds pak ‘m beet 2011. Als afzonderlijke ‘sets’ van data verstrekken deze verzamelingen niet veel informatie over jou als persoon, maar wanneer we ze combineren kunnen we duidelijke patronen herkennen om wie je bent en wat je doet. Tot voor kort hadden deze gegevens dan ook weinig waarde. Echter, degenen die geld verdienen met de verkoop van deze gegevens, meestal alle grote social networking sites, hebben geleerd alles van je bij te houden. Immers, ze moeten op een of andere manier betaald krijgen, en jouw data is hun valuta. Vanzelfsprekend hebben zij (ook) een privacy-beleid, en de meesten zullen individuele informatie niet zonder een gerechtelijk bevel afgeven. Maar dat is ook niet hun belang. Het gaat hen om gebruik te maken van geavanceerde BI-systemen die alle stukjes en beetjes data over u als een legpuzzel bij elkaar leggen en daarmee tot een - verrassend duidelijk - beeld van je komen. Denk aan voorkeuren in koopgedrag, eetgewoonten, ondeugden, je relaties, je inkomen, betaalde belastingen, etc. ... zelfs dingen die je misschien niet over jezelf weet, maar anderen wel.
Wat hier interessant aan is, is dat de genoemde data-ingrediënten (de ‘sets’) op zichzelf geen privacy problemen veroorzaken; het is de analyse van de gegevens door een BI-systeem. Ofwel, BI-systemen zijn de beste kans voor het goed begrijpen en doorgronden van uw markt, doelgroep of vraagstukken, en tegelijkertijd zijn ze ook de grootste bedreiging bij het overwegen van privacy issues.
De mate waarin organisaties hierin de juiste balans vinden zal hen de komende jaren een competitief voordeel opleveren. Hiervan ben ik overtuigd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten