Zoeken in deze blog

woensdag 2 mei 2007

BICC - spin in het web (Gartner BI Summit 2007)

Verruit de meeste aandacht van Gartner gedurende het congres in uitgegaan naar het Business Intelligence Competency Center (BICC). Eerlijk gezegd nogal vreemd? Immers, we weten al jaren dat BI geen ICT vraagstuk is, maar een businessvraagstuk. Helaas is de business niet in staat de ICT-onderdelen van een BI omgeving te realiseren, dus wordt IT betrokken. Hier ontstaat de klassieke situatie van touwtrekken, met aan de ene zijde de ongestructureerde businessmedewerkers met haar bedrijfsregels in Excel en hoge time-to-market eisen en aan de andere zijde de IT-afdeling met de juiste integratie en data delivery tools, maar met een andere, vaak conservatievere, houding.

 

Oplossing, zet die twee bij elkaar, met een financiĆ«le sponsor en laat hen als ambassadeurs optreden naar hun eigen afdelingen. In het figuur is duidelijk te zien dat iedere afdeling/rol binnen de organisatie andere belangen heeft. Een stevige manager op het BICC is daarmee niet wenselijk maar vereist. Drie vaardigheden zijn vereist binnen het BICC; kennis van business, kennis van IT concepten en kennis om goed te kunnen analyseren. De belangrijkste taken zijn: DefiniĆ«ren van een BI visie, zorgen dat er voldoende geld beschikbaar is en leveren! Sommige analisten van Gartner zijn van mening dat de daadwerkelijke ontwikkeling van DWH’s en rapportages buiten het BICC vallen en dat het BICC puur is opgericht als ‘steering commitee’ voor de ontwikkeling van richting en visie ten aanzien van het (management)informatiebeleid binnen een organisatie.

Overigens is aardig om te vermelden dat alle End-User Cases over BICC’s, zonder uitzondering, te kampen hebben met een probleem rondom funding. Het kost veel tijd en energie om voldoende middelen te krijgen omdat het rendement van een BI oplossing vaak moeilijk is aan te tonen. Niet zelden wordt slechts per project geld en middelen beschikbaar gesteld, zodat voor de vaste onderdelen binnen het BICC altijd onder druk staan. Enkele cijfers: Gemiddeld kost het beheer en onderhoud van gerealiseerd BI zo’n 60% van het jaarlijkse budget. ING Cards heeft een BICC met een budget van 10 miljoen euro per jaar. ST Microelectronics (een grote semiconductor company) actief in 36 landen en ruim 50.000 medewerkers heeft een BICC van meer dan 75 medewerkers.

 

Nog gratis tips: Start vandaag nog met de inrichting van een BICC. Zoek voor sponsoring bij een CxO (onderzoek wijst uit: 42,3% via CIO, 19,7% via CEO) en zorg dat er medewerkers vanuit de gehele organisatie deelnemen en vervang ze met enige regelmaat. Zorg voor ruimte voor reacties en antwoorden. Laat de organisatie ‘in gesprek’ zijn met het BICC om de aansluiting met de organisatie te behouden.

 

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja inderdaad. Ik denk dat dit helemaal waar is.
Maar; hoe zie je dat communicatie proces tussen it en Business?. Het contact is nu met de it afdeling in plaats van een bicc. Dat doen we na al in wekelijkse gesprekken.
Hoe voorkom je met een bicc dat dit net zo fout gaat?. Wordt een bicc niet snel weer een eilandje?. Moet je niet iets veranderen in de processen van de business zelf?